///Persbriefing Bosch

/// Hofleverancier autowereld

 

Autotechniek Voor vakjournalisten is de periodieke persbriefing van Bosch een rijkgevulde dis van r&d in actie. De hof­leverancier van de autowereld gunt de vakpers een kijkje in de keuken op de testbaan in het Duitse Boxberg. Dit tot ergernis van diezelfde automobielindustrie. Op het Testgelände blijkt immers waar ‘hun’ technologische primeurs echt geboren worden.

Bijzonder intrigerend zijn ook de workshops waarin hun toptechnici de trends van de komende jaren schetsen. Daar spelen het terugdringen van CO2-uitstoot en zeker ook het verbeteren van de lucht­kwaliteit een spilrol.

Is elektrisch rijden daarvoor de oplossing? Dr. Rolf Bulander: ‘Laten we om te beginnen vaststellen dat vol-elektrisch rijden in de Europese energiemix weinig brengt. In Frankrijk wel, maar alleen door hun gebruik van kernenergie. Daarnaast zijn de kosten en een tekort aan laadpunten drempels. We schatten dat die aantallen laadpunten richting 2020 zullen vertienvoudigen, terwijl de accutechniek op diezelfde termijn flink verbetert. De batterijkosten kunnen halveren, bij een verdubbeling van de range. Zo’n 10 % daarvan komt voor rekening van verbeterd celmanagement in de pakketten.’

De technicus van Bosch verwacht geen revolutie in autoaandrijving: ‘De verbrandingsmotor blijft de basis van efficiënte mobiliteit en zal naar nieuwe hoogten worden gebracht door elektrificatie en connectiviteit. De beste elektrische auto is een connected en geautomatiseerd rijdende elektrisch auto. Dat duurt nog wel even…’

Vooral bij benzinemotoren is nog veel efficiency te halen. ‘Binnen enkele jaren brengen onder andere hogere compressie en waterinspuiting daarin een flinke stap. Bij compacte auto’s kom je rond 2020 met benzinemotor uit rond 85 g CO2/km en met diesels rond 70 g/km; en voor een gezinsauto respectievelijk rond 95 en 85 g/km.’

Bulander ziet een hoofdrol voor hybrides: 9,6 miljoen verkopen in 2020. Volgens hem is regeneratief opgewekte energie een speerpunt. ‘Op Boxberg rijden we een prototype met drie systemen die op afzienbare termijn in productie gaan.’ De eClutch – elektrisch bediende koppeling – maakt ook bij auto’s met versnellingsbak geautomatiseerd stoppen en optrekken in file­verkeer mogelijk. Tot nu toe was dat alleen mogelijk met een automatische versnellingsbak. In de motorruimte zit verder de nieuwste incarnatie van iBoost, een opmerkelijk simpel systeem met een 48 V dynamo en een extra 48 V accu. Bij uitrollen en remmen recupereert het systeem veel energie, die vervolgens wordt ingezet bij het optrekken. Dan werkt de generator als e-motor. ‘iBoost bespaart in de standaard NEDC meetcyclus 6 à 7 %, maar in de praktijk wel 15 %.’

Samen met een elektronisch regelsysteem en elektrische stuurbekrachtiging kan het prototype met versnellingsbak toch vol­automatisch in- en uitparkeren, waarbij je zelf buiten de auto kunt staan. Mét de wettelijk verplichte mogelijkheid de actie op afstand te stoppen. Dat verschijnt al dit jaar in de showroom en dat geldt ook voor het geautomatiseerd versterkt uitvoeren van een nooduitwijkmanoeuvre.

Specialist Dr. Dirk Hoheisel: ‘Daarmee win je zeker 60 cm extra ruimte in de manoeuvre, zodat je er hopelijk nog net langs komt. Het zijn onderdelen van een steeds verder uitbreidend pakket ‘piloot­functies’. De zelfrijdende auto komt er niet in een big bang, maar zal met kleine stapjes gaan en steeds meer voordeel opleveren. Veiligheid, brandstof besparen, mobiel blijven tot hogere leeftijd, plezieriger rijden, het speelt allemaal mee. Een voorbeeld van dat laatste: als auto’s met elkaar communiceren en op elkaar reageren, verbeter je de doorstroming op kruispunten tot 80 %.’

Is er een tijdschaal te geven? Volledig zelfrijdende auto’s verwachten we pas na 2025; de benodigde sensortechnologie is nu duurder dan een complete auto. Volautomatisch van afrit naar afrit op de snelweg komt rond 2020. Nu is er al een file­assistentie tot 60 km en dat ontwikkelt zich richting 2018 tot een snelwegassistent die tot 120 km/h reikt. Al bijna automatisch dus. Rond diezelfde tijd komt geautomatiseerd ‘valet parkeren’ in parkeergarages, waarbij de auto zichzelf naar en van de plek rijdt. Buiten zal dat langer duren, maar binnen is dat door lage snelheid en bekende inrichting beter te realiseren.’

Later dit jaar wordt in Europe een grote drempel weggenomen, zo verwacht Hoheisel. ‘De zogenaamde Weense Conventie staat autonoom rijden niet toe, maar waarschijnlijk wordt dat later dit jaar met een nieuw wettelijk kader aangepast.’

 

Rob van Ginneken